Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Philosophical anthropology --- General ethics --- 170 --- filosofie --- moraalontwikkeling --- morele vorming --- waarden --- Ethiek
Choose an application
929:2 --- 351.856 --- 351.856 Morele vorming. Beloningen voor moed en toewijding. Eervolle onderscheidingen --- Morele vorming. Beloningen voor moed en toewijding. Eervolle onderscheidingen --- 929:2 Biografie. Genealogie. Heraldiek-:-Godsdienst. Theologie --- Biografie. Genealogie. Heraldiek-:-Godsdienst. Theologie
Choose an application
Vandaag de dag heerst het ruim verspreide en aanvaarde beeld van een jongerencultuur die onderhevig is aan een duidelijke zedenverruwing. Jongeren "hangen". Jongeren zijn "onbeschoft", soms zelfs gevaarlijk. In deze bundel onderzoeken pedagogen, cultuurfilosofen, theologen, ethici en onderwijsdeskundigen of dit inderdaad het geval is. Tevens willen zij nagaan welke bijzondere taken de school kan opnemen in het moeizame morele vormingsproces van jongeren.
663 Jeugd --- 720 Onderwijs --- 433.2 --- jeugdcultuur --- jeugdigen --- morele vorming --- waarden --- Jeugdcultuur --- Morele- en religieuze opvoeding --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
De odyssee van thuislozen is een tijdsdocument dat zijn oorsprong vindt in jarenlange fascinatie en studie, alsmede in een evenwichtige ontwikkeling van de thuislozenzorg en in een inspirerende samenwerking. Deze studie is daarom ook een hommage aan deze zorgsector. In dit boek wordt thuisloosheid vanuit vele sociaal-wetenschappelijke invalshoeken belicht, doordat is nagegaan tot welke bevindingen de talrijke onderzoekingen in de laatste halve eeuw hebben geleid. Het brengt daardoor tegelijkertijd de ontwikkeling van de zorg voor thuislozen in kaart. Voorts is getracht na te gaan wat nu de morele aspecten zijn van dit sociale probleem van persoonlijke tragiek, van maatschappelijke uitsluiting en overbodigheid. De morele passages in 'deze odyssee' onthullen niet alleen een zeker maatschappelijk dualisme jegens thuislozen, maar ook de consequenties van een gefixeerdheid op individuele autonomie. Een meer volledig, meer authentiek of menselijk mensbeeld is te vinden indien wordt uitgegaan van de relationele verbondenheid als grondstructuur van het leven. Dat werpt een ander licht op 'zorg', en geeft ook een andere invulling aan begrippen die daarmee van doen hebben, zoals verantwoordelijkheid, afhankelijkheid, betrokkenheid en waardigheid. Bemoeizorg is behalve een strategie ook een kunst van het alledaagse om sociale knopen weer enigszins te ontwarren, om mensen weer in de menselijke bereikbaarheid te betrekken. Juist hier komt het aan op een verzoening tussen weldoen en zelfbeschikking, al wordt weldoen het eerst genoemd, - het is de grootste nood in de odyssee van thuislozen. (Bron: covertekst)
Sociology of social welfare --- thuislozen --- Homelessness --- -Homelessness --- -#SBIB:316.8H12 --- 328.9 --- Nederland --- daklozen --- ethiek --- marginalisering --- morele vorming --- Housing --- Poverty --- Homeless persons --- 362.9 --- Moral and ethical aspects --- Welzijns- en sociale problemen: sociaal gehandicapten (thuislozen, bijzondere jeugdzorg) --- Overige groepen (Thuislozen) --- Moral and ethical aspects. --- #SBIB:316.8H12
Choose an application
Hoe kinderen en jongeren met de wetten en regels in onze samenleving omgaan, blijft een prikkelend onderwerp. Soms irriteert het. Het boeit altijd. Vooral om na te gaan hoe ze zich daarin ontwikkelen.Hoe ziet die forensische ontwikkelingstaak eruit? Hoe neemt een kind wetten en regels waar? Wat moet het dan kunnen? Wat voor ruimte heeft het om zelf een bepaalde reactie te willen uitvoeren? Onderzoek van de laatste jaren toont aan dat er crosscultureel een vaste programmering bestaat in de reactietypen waarvoor kinderen en jongeren tijdens confrontaties met deze wetten en regels kiezen. Is die programmering aangeboren?Heeft opvoeding invloed op die omgang met wetten en regels? Dit boek beschrijft de kern van de forensische opvoeding en legt haar belangrijkste methoden en technieken uiteen. Daarnaast gaat het in op de wijze waarop deze methoden en technieken moeten worden afgestemd op de forensische ontwikkelingstaak. Ontwikkeling en opvoeding worden hier als een twee-eenheid beschouwd.De auteur laat ook zien welke opvattingen en (hulpverlenings)gebruiken in de alledaagse praktijk (van de jeugdzorg) een belemmering vormen voor een effectieve diagnose en aanpak van voorkomende forensische problematiek bij kinderen en jeugdigen. Deze problematiek kan niet over één kam worden geschoren met de gebruikelijke gedragsproblematiek en daarom ook niet op de gebruikelijke reguliere wijze worden benaderd. Dat roept averechtse effecten op of probleemreducties met een hoog schijngehalte.Een 'samenvatting vooraf' presenteert de belangrijkste accenten. (Bron: covertekst)
Orthopedagogie. --- 326 --- 460.2 --- KOPP (kinderen van ouders met psychiatrische problemen) --- forensisch welzijnswerk --- jeugddelinquentie --- jeugdigen --- jeugdzorg --- kinderen --- kinderpsychiatrie --- morele vorming --- opvoeding --- orthopedagogiek --- waardeopvoeding --- wetten en regels --- S20080074.JPG --- rechtspraak --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Handboeken --- 37 --- 34 --- Jeugdcriminaliteit --- Jeugdzorg --- Opvoeding en onderwijs --- Waardevorming --- Orthopedagogiek --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
Dit boek biedt een kijkje in de wetenschappelijke keuken van de pedagogiek en is daarmee een inleiding in de studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening. Het geeft een helder beeld van enkele belangrijke uitkomsten van pedagogisch onderzoek in Nederland en laat zien hoe die resultaten tot stand zijn gekomen. Daarbij komen de belangrijkste werkvelden aan bod: algemene pedagogiek, gezinspedagogiek, orthopedagogiek, leerproblemen en onderwijspedagogiek. Concrete voorbeelden van onderzoek maken duidelijk wat de pedagogiek heeft gepresteerd en wat in de toekomst van haar verwacht mag worden.Om de studeerbaarheid van deze inleiding te bevorderen is ieder hoofdstuk voorzien van illustraties en beschrijven de auteurs in tekstblokken een instrument of studie meer in detail. Bovendien zijn aan alle hoofdstukken enkele studievragen en opdrachten toegevoegd. Aan het eind van elk hoofdstuk worden enkele artikelen of boeken aanbevolen voor verdere verdieping in het onderwerp. Elk hoofdstuk wordt Afgesloten met vermelding van enkele relavante websites en op de website van de uitgever, Bohn Stafleu Van Loghum, is aanvullend studiemateriaal te vinden.InhoudsopgaveAlgemene PedagogiekHoofdstuk 1: Methodologie: Kennis door veranderen, de empirische benadering in de pedagogiekHoofdstuk 2: Historische pedagogiek: Babyverzorging in cultuurhistorisch perspectiefHoofdstuk 3: Onderwijsgeschiedenis: Methoden en bronnenHoofdstuk 4: Statistiek: Argumentatiemiddel bij pedagogische vragenHoofdstuk 5: Cultuurvergelijkende pedagogiek: Nachtelijk huilen en gehechtheid in de kibboetsHoofdstuk 6: Meta-analyse: Gereedschap voor de theoretische pedagogiekGezinspedagogiekHoofdstuk 7: Gedragsgenetica: Genetische aanleg en pedagogische omgevingHoofdstuk 8: Kinderopvang: Opvoedingsmilieu tussen gezin en schoolHoofdstuk 9: Opvoedingsondersteuning: Interventies gericht op de vroege ouder-kindinteractieHoofdstuk 10 Opvoedingsondersteuning: Oudercursussen en lastige pubersHoofdstuk 11: Adoptie: Een pedagogische Interventie?Hoofdstuk 12: Preventieve interventie: Langetermijneffecten van vroege pedagogische interventiesOrthopedagogiekHoofdstuk 13: Psychosociale jeugdzorg: Naar een empirisch onderbouwde diagnostiek en behandelingHoofdstuk 14: Residentiële hulpverlening: Veiligheid en praktijkgericht onderzoekHoofdstuk 15: Autisme: Van ziektebeeld naar orthopedagogische vraagstellingHoofdstuk 16: Mentale retardatie: Begeleiding van mensen met een verstandelijke beperkingHoofdstuk 17: Fysieke handicaps: Opvoeding van kinderen met lichamelijke beperkingenHoofdstuk 18: Trauma: Kinderen en kleinkinderen van getraumatiseerde oudersLeerproblemenHoofdstuk 19: Diagnostiek: Zoeken naar oorzaken en behandeling van leerproblemenHoofdstuk 20: Voorlezen: Vroege vormen van geletterdheid en dyslexieHoofdstuk 21: Dyslexie: Achtergronden en ontwikkeling van ernstige leesproblemenHoofdstuk 22: Dyscalculie: Stagnaties in het leren rekenenOnderwijspedagogiekHoofdstuk 23: Voorschool: Voor- en vroegschoolse educatie voor Kinderen in achterstandssituatiesHoofdstuk 24: Onderwijsmedia: Elektronische media in het onderwijs aan kleutersHoofdstuk 25: Rekenonderwijs: Motivatie van jongens en meisjes bij rekenen in het basisonderwijsHoofdstuk 26: Schoolklimaat: Morele opvoeding in het voortgezet onderwijs
Pedagogie. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Handboeken en inleidingen. --- #PBIB:2003.2 --- 432 --- achterstand --- adoptie --- autisme --- cultuurverschillen --- dyscalculie --- dyslexie --- elektronische leeromgeving --- erfelijkheidsleer --- fysiek gehandicapten --- geschiedenis --- hulpverlening --- jeugdzorg --- kinderopvang --- leerproblemen --- leesproblemen --- mentaal gehandicapten --- methodiek --- morele vorming --- onderwijs --- opvoedingsondersteuning --- orthopedagogiek --- pedagogiek --- psychosociale hulpverlening --- psychotrauma --- rekenen --- residentiële hulp --- Theorethische opvoedkunde
Choose an application
tijkboek bij "Wortels en vleugels : kinderen onderzoeken bestaansvragen"
#PBIB:+111.94 --- Filosofie --- 471.48 --- basisonderwijs --- filosoferen met kinderen --- kinderopvang --- methodiek --- morele vorming --- spelletjes --- 478.9 --- Afscheid nemen --- Basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen --- Ik en de anderen --- Leven --- Zelfvertrouwen --- Zinvraag --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- Morele en religieuze opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Anders zijn) --- Schoolbooks - Didactic material --- Kinderen --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Levensbeschouwing --- Verhalen --- Tolhuis --- Kind --- Verhaal --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
ethiek --- General ethics --- 157.3 --- 170 --- emoties --- filosofie --- literatuurstudie --- morele vorming --- gevoelens --- Ethiek --- 17 --- 1 --- 159.94 --- Filosofie --- Liefde --- #GGSB: Filosofie (21e eeuw) --- #GBIB:CBMER --- #gsdbf --- Oudheid --- China --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Psychologie --- Sociologie --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Man --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Cultuur --- Tekenkunst --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Vrouw --- Filosofie (21e eeuw)
Choose an application
3e druk
Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Morele Opvoeding. --- pedagogiek --- Educational sciences --- ethische opvoeding --- General ethics --- Waardevorming --- Opvoeding --- 37.017 --- #GBIB:IDGP --- 433.2 --- morele opvoeding --- morele vorming --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- morele en religieuze opvoeding --- Morele- en religieuze opvoeding --- Morele opvoeding --- Morele opvoeding: kleuters --- Waardenopvoeding --- 37.013 --- Ethiek --- Kinderen --- Samenleving
Choose an application
Hulpverlening --- beroepsethiek --- #KVHB:Ethiek --- #KVHB:Hulpverlening --- 460.4 --- aansprakelijkheid --- bejaardenzorg --- beroepsgeheim --- beroepshouding --- culturen --- deontologie --- ethiek --- euthanasie --- informatieverwerking --- instellingsverantwoordelijkheid --- intimiteit --- jeugd en ethiek --- levensbeschouwing --- management en ethiek --- morele vorming --- observeren --- pluralisme --- professionele verantwoordelijkheid --- registratie --- relativisme --- samenwerking --- stervensbegeleiding --- teleologische ethiek --- vertrouwelijkheid --- vrijheid --- zelfdoding --- zelfsbeschikkingsrecht --- zwijgplicht --- Beroep en opleiding --- beroepsethiek. --- Beroepsethiek. --- jeugdhulpverlening --- seksualiteit --- bejaarden --- Professional ethics. Deontology --- Sociology of social care --- allochtonen --- hulpverlening --- 614.25 --- Beroepsmoraal --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- Moraal (censuur) --- Welzijnswerk (hulpverlenen, hulpverlening, hulpvraag, social support)
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|